Distributieriem 1.0 en 1.2 VTI
De 1.0 en 1.2 VTI-motoren zijn voorzien van een natte distributieriem. Het bijzondere van de VTI motor is dat de distributieriem niet aan de buitenzijde van de motor loopt, maar aan de binnenzijde door de motorolie. Deze distributieriem is in theorie onderhoudsvrij, maar in de praktijk brengt het regelmatig problemen met zich mee.
Problemen VTI distributieriem
Het meest voorkomende probleem is de vervroegde slijtage van de distributieriem. Bij de slijtage kunnen stukjes van de distributieriem afbreken en in de motorolie belanden.
Hierdoor kan de oliezeef of de nokkenas verstelling in de motor verstopt raken en de oliedruk dalen. Daardoor kan de vacuümpomp beschadigd raken en de rembekrachtiging minder goed werken of helemaal wegvallen. Ook kan het oliedruk of het motor lampje gaan branden.
Als bij uw auto het oliedruk of motor lampje brandt, maak dan zo spoedig mogelijk een afspraak. Wanneer u door blijft rijden met een te lage oliedruk kan dit lijden tot zeer ernstige motorschade.
Problemen VTI distributieriem voorkomen
Om problemen te voorkomen is het altijd verstandig om tijdig het onderhoud uit te laten voeren. Het juiste type olie is bij de huidige nieuwe generatie motoren nog nooit zo belangrijk geweest. Mocht u meer dan 20.000 km per jaar rijden dan mag hij iets vaker langs de garage voor nieuwe olie.
Bij ons wordt bij elk onderhoud de riem opgemeten en visueel gecontroleerd. Ook worden storingen met originele uitlees apparatuur uitgelezen. Als een defect aan de riem wordt geconstateerd zullen wij dit melden en adviseren de riem te vervangen. Ook als de auto 175.000 km heeft gereden of zijn 10e levensjaar heeft bereikt moet de riem vervangen worden.
De oplossing: distributieriem vervangen
De distributieriem van de 1.0 & 1.2 VTI motoren zijn net wat anders dan de generieke distributie riemen. Door de constructie met de distributieriem inwendig in de motor ‘natte distributieriem’ is enig demontage werk vereist. Daarbij zal de timing met speciaal gereedschap veiliggesteld moeten worden. Een reparatie waarin wij ons hebben gespecialiseerd! Hierbij vervangen we altijd alle keerringen en pakkingen die los zijn geweest!
Wij maken hierbij altijd gebruik van originele documentatie, onderdelen en gereedschap.
Wat kost het vervangen van de distributieriem?
Het vervangen van de distributieriem bij een 1.0/1.2 VTI is bij ons vanaf € 644 inclusief montage en BTW.
Hierbij vervangen wij de volgende onderdelen:
- Distributieriem
- Spanrol
- Looprol
- Diverse pakkingen en afdingen
- Multiriem waterpomp
Bent u benieuwd wat het vervangen van de distributieriem gaat kosten van uw auto? Bel of app ons gerust voor vrijblijvend advies of een offerte. Wilt u liever gelijk een afspraak maken?
Neemt u liever contact op met één van onze medewerkers? Bel ons dan op: 0517-531441
Ook kunt u ons bereiken via mail: info@garagecats.nl